Per Nadal, consum responsable i conscient

Coincidint amb el Nadal, l’Agència Catalana del Consum posa en marxa la campanya La responsabilitat, el primer ingredient del consum, per conscienciar els consumidors i les consumidores de la necessitat de consumir de manera responsable i conscient. Per tant, com a persones consumidores que som des que ens llevem fins que anem a dormir, és important que estiguem informades, siguem exigents i també responsables.

Totes les nostres decisions de consum tenen efectes positius i negatius en la nostra vida i el nostre entorn: sobre l’estabilitat de la nostra economia familiar, la sostenibilitat ambiental, l’educació i els valors que transmetem als nostres fills i les nostres filles, etc. Per això la campanya destaca que “prendre la decisió adequada és el primer ingredient del consum”.

En definitiva, per celebrar el Nadal de manera responsable, segura i sostenible cal que fem un consum conscient, és a dir, amb ple coneixement de les opcions que tenim al nostre abast i triant aquelles que ens donen més garanties.

Els ingredients principals d’un consum responsable i conscient són:

Reflexió

Un consum reflexiu ens permet preveure quin producte necessitem adquirir o quin servei ens cal contractar i comparar-ne les característiques i el preu. D’aquesta manera, evitem compres impulsives i poc satisfactòries.

A més, amb una compra planificada controlem millor les despeses perquè podem adaptar-nos al pressupost disponible, així evitem problemes com ara el sobreendeutament.

 

Sostenibilitat

Les claus del consum sostenible són diverses: la compra de productes ecològics o de proximitat; la reducció de residus optant per productes reutilitzables, reciclats o reciclables o l’ús eficient i responsable de l’energia, entre d’altres.

Amb totes aquestes accions ajudem a minimitzar l’impacte mediambiental del consum i contribuïm a la creació d’un futur més sostenible.

 

Solidaritat

El comerç just és una forma alternativa de comerç que es basa en la producció, la distribució i la comercialització dels productes tenint en compte criteris ètics.

D’aquesta manera ajudem al desenvolupament sostenible de les economies més desfavorides, amb l’objectiu d’assolir relacions més equitatives entre els països pobres i els països rics del nostre planeta.

 

Igualtat de gènere

La publicitat continua utilitzant estereotips de gènere per a la promoció i la venda de productes i serveis. El sexisme és especialment present en la publicitat de les joguines: n’hi ha que se segueixen considerant exclusives per a nenes i d’altres que només s’adrecen als nens.

Consumir amb responsabilitat també és lluitar contra la desigualtat de gènere.

El Consell Comarcal de la Selva informa que aquest lloc web utilitza galetes (cookies) de tercers exclusivament per obtenir informació estadística sobre la navegació. Navegar per aquest lloc web implica que se n’accepta l’ús. Per més informació, podeu consultar la nostra nota legal.

Hi estic d'acord.