El Servei PREST
El Servei PREST és un servei de suport als ajuntaments en la gestió del patrimoni documental municipal, en l’administració i preservació digital i en la transparència i accés a la informació als municipis de menys de 10.000 habitants de la comarca de la Selva.
Modalitats de les prestacions
Aquest servei s’ofereix en dues modalitats:
- Assessorament, redacció d’informes i memòries sobre les matèries establertes en el CATÀLEG de SERVEIS.
- Assistència presencial o a distància (en línia) per a realitzar les prestacions citades en el CATÀLEG de SERVEIS.
Àmbit de suport a la protecció, el tractament, l’accés i la difusió de la documentació històrica
- Realitzar l’inventari o la catalogació del fons d’arxiu històric, utilitzant l’eina BDA (base de dades ACCESS) que es proporciona gratuïtament, i aplicant de la Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Prestar especial atenció a les llicències d’obres i d’activitats, emprant la mateixa BDA.
- Promoure la classificació de la documentació fent ús del Model de Quadre de Classificació per a l'Administració Local (QdCAL)aprovat pel Departament de Cultura.
- Tramitar l’eliminació de la documentació susceptible de ser destruïda en aplicació de la Taules d’Accés i Avaluació Documental (TAAD) publicades per la Comissió Nacional d’Accés, Avaluació i Tria Documental (CNAATD).
- Ordenar i implementar un codi topogràfic per a la localització de les capses a l’arxiu respectiu o preparar les capses per al seu trasllat i dipòsit en comodat a l’Arxiu Comarcal (documentació de més de 30 anys).
- Sistematitzar el servei de consulta i préstec de la documentació entre els usuaris de la mateixa institució i la ciutadania en general.
- Donar compliment a la Llei 10/2001, de 13 de juliol, d'arxius i gestió de documents, i a la Llei 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català.
Àmbit de l’administració-e dels documents i preservació digital
- Assistir els ajuntaments en la implementació de l’administració electrònica en els termes que preveu la normativa arxivística.
- Assessorar en l’aplicació del Model de Quadre de Classificació per a l'Administració local (QdCAL), la codificació de sèries i processos i l’esquema de metadades en els documents electrònics, així com en la definició de circuits administratius i els cicles de vida dels documents.
- Establir les pautes per al manteniment d’un arxiu electrònic únic de documents amb procediments finalitzats, que permeti garantir-ne l’autenticitat, integritat, conservació, accessibilitat i consulta, independentment del temps transcorregut.
- Aplicar les TAAD en la preservació electrònica i col·laborar en la migració de dades a repositoris segurs (Desa’l o iARXIU). Prestar assessorament en els aspectes citats, especialment amb les eines d’administració electrònica facilitades pel Consorci d’Administració Oberta de Catalunya (CAOC), però també de qualsevol altre proveïdor públic o privat.
- Donar compliment a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques,i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic,que venen a configurar un escenari en el qual la tramitació electrònica ha de constituir l'actuació habitual de les Administracions en els seus múltiples vessants de gestió interna, de relació amb els ciutadans i de relació d'aquelles entre si.
Àmbit de la transparència i accés a la informació
- Assessorar els ajuntaments en els aspectes arxivístics i de gestió documental que faciliten una bona aplicació de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
- Fomentar l’ús de bones pràctiques en la protecció de dades personals i la restricció d’accés als documents d’acord amb la normativa vigent.
- Fer públics i fàcilment accessibles instruments que permetin als ciutadans i investigadors localitzar la documentació de cada ajuntament.
- Fer públics els registres de destrucció de documents.
- Fer públiques les limitacions a la consulta de documents custodiats i informar de la data en què els documents seran accessibles.
- Informar els usuaris del dret a reclamar i els procediments que han de seguir en el supòsit que el seu dret d’accés hagi estat denegat.
- Fer pública aquesta informació en el portal de transparència de l’ajuntament.
Contacte
Per a qualsevol dubte o pregunta relacionada amb el servei del PREST us podeu adreçar a:
-Via correu electrònic : Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.
-Via correu electrònic o telèfon a l’Arxiu Comarcal de la Selva : Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la. / 972 84 21 46
Servei promogut per:
El servei el promouen conjuntament el Consell Comarcal de la Selva i l' Arxiu Comarcal de la Selva, amb el suport de la Diputació de Girona.
□ Actualment el Consell Comarcal de la Selva ofereix més de 2.100 hores de servei anual a 18 municipis de la comarca.