La comarca de Selva estrena un cicle de visites culturals per descobrir la comarca
La presentació s’ha fet aquest dimarts al matí a l’Església Parroquial de Santa Coloma de Farners
Les visites, que es faran cada dissabte a les 10 h del matí, s’iniciaran el 4 d’octubre i s’allargaran fins al 28 de març de 2026
L’Associació de Turisme la Selva Comarca de l’Aigua organitza, per primera vegada, un cicle de 24 visites culturals que tindran lloc entre l’octubre de 2025 i el març de 2026.
La proposta busca que tant veïns com visitants descobreixin i revalorin el patrimoni cultural i històric dels municipis de la Selva, contribuint alhora a dinamitzar l’activitat turística, comercial i gastronòmica del territori.L’objectiu d’aquesta iniciativa és donar a conèixer el patrimoni històric, arquitectònic i cultural dels municipis selvatans, tot seguint el model d’èxit que ja impulsa des de fa anys a la comarca del Gironès cada dissabte a les 10 del matí.
Descobrir la Selva, municipi a municipi
Les visites, que es faran cada dissabte a les 10 h del matí, porten com a títol “Descobrim + nom del municipi”, un format senzill i directe que permet identificar fàcilment l’essència de cada proposta. Es tractarà, sobretot, de rutes pels nuclis urbans, però en municipis sense un centre històric definit —com Susqueda o Riells i Viabrea— es posarà en valor un indret singular, com ara El Far, Sant Martí Sacalm o la Vall de Fornils.
El cicle començarà el 4 d’octubre de 2025 i s’allargarà fins al 28 de març de 2026, amb una pausa per les festes de Nadal (27 de desembre i 3 de gener).
Cada recorregut combinarà història, llegendes, arquitectura i elements patrimonials, amb un to divulgatiu pensat per a un públic ampli. La durada aproximada serà d’una hora i mitja.
La major part de les visites seran conduïdes per Joan Llinàs, historiador i arqueòleg selvatà, autor de diversos estudis i treballs arqueològics a la comarca, a través de l’empresa Atri Cultura i Patrimoni.
Una experiència cultural i turística
La presidenta de l’Associació de Turisme La Selva Comarca de l’Aigua i consellera de Turisme de l’ens selvatà, Jenny Pérez, ha assenyalat: “Més enllà de la descoberta patrimonial, la iniciativa vol generar sinergies amb el sector turístic i gastronòmic de la comarca. Es fomentarà l’oferta complementària amb missatges com “vine a dinar” o “queda’t a dormir”, potenciant el relat i la difusió a través de xarxes socials i la col·laboració amb agents privats i col·lectius.”
En la seva intervenció, l’alcaldessa de Santa Coloma de Farners, Carme Salamanya, ha agraït el fet que s’hagi escollit la capital de la Selva per presentar aquesta iniciativa. Salamaña ha assegurat: “Es tracta d’una iniciativa que fa valdre el nostre patrimoni històric, artístic i natural, i que vol convidar tant els veïns i veïnes com els visitants de fora a descobrir la riquesa cultural de la nostra comarca”.
Per la seva banda, el president de l'ens selvatà ha destacat el patrimoni que hi ha a la comarca de la Selva. En aquest sentit, Pujals ha assegurat que iniciatives com aquestes portaran que moltes persones de la mateixa comarca i que són grans desconeixedors del territori tinguin l'oportunitat de conèixer aquests municipis i el seu patrimoni.
El responsable de l'empresa Atri Cultura, Joan Llinàs, ha donat a conèixer la tipologia de les visites i el seu contingut. En aquest sentit, ha agraït l'aposta que des de l'Associació de Turisme, La Selva Comarca de l'Aigua perquè donarà l'oportunitat de conèixer un vessant dels municipis selvatans que fins ara era totalment desconeguda.
En el marc de la presentació hi ha intervingut la presidenta de l’Associació de Turisme La Selva, Comarca de l’Aigua i consellera de Turisme, Jenny Pérez, l’alcaldessa de Santa Coloma de Farners, Carme Salamaña; el president del Consell Comarcal de la Selva, Martí Pujals; i l’arqueòleg i responsable de l’empresa Atri i Cultura, Joan Llinàs.
L’Associació de Turisme ha agraït la col·laboració d’empreses reconegudes del territori que han aportat producte local per oferir als assistents en la presentació d’aquest matí com Avellanes Nuaset, Frit Ravich i Trias Biscuits.
Servei de Comunicació i Disseny del Consell Comarcal de la Selva